Перманент бревет Източен Балкан - Варна 400 км

Дължина: 404 км, денивелация: 4593 м

Описание на маршрута на бревета и контролите:

1. Старт: снимка пред Катедрален храм „Успение Богородично“ Варна, център (0км)

Стартираме от площад „Св.св.Кирил и Методий“ през катедралния храм „Св.успение Богородично“, след което поемаме по булевард „Владислав Варненчик“, който следваме неотклонно до напускане на града. След 7-ия километър при пътен възел „Летище Варна“ се отклоняваме надясно в посока Аксаково и Добрич. След продължителното изкачване до Аксаковска панорама следва кръстовището при радара на РВД Варна, където поемаме наляво към Суворово и Ветрино.

След влизането в Суворово, на кръговото движение следваме втория изход, а стотина метра след него поемаме наляво към Ветрино. След пресичането на железопътния прелез в края на града поемаме наляво към Ветрино. Във Ветрино с последователни ляв и десен завой излизаме на главния път за Шумен, по който караме неотклонно до излизането от Нови пазар. Следва мост над АМ „Хемус“ и спускане, след което завиваме наляво, а след това надясно към Калугерица и Мадара.
Първата контролна точка е в НИАР "Мадара"/Хижа "Мадарски конник".

Dvata iztochni prohoda 200 Katedralata Varna 2

2. Контрола №1: снимка пред НИАР "Мадара" / Хижа "Мадарски конник" (80 км)

Следва стръмно спускане с последователни завои към село Мадара. В центъра му пресичаме двойната железопътна линия София-Варна и след късо изкачване напускаме селото. При километър 85 отново излизаме на главния път Варна-Шумен, където продължаваме наляво. Следват завой наляво при километър 91, а след още 1 километър – надясно към Бургас.

След кръговото кръстовище на километър 93 следваме неотклонно пътя към Върбица, който напускаме чак след преминаването през павирания мост на изхода на Менгишево, където продължаваме надясно към село Величка.

След преминаване през селата Величка и Звездица достигаме Ябланово, след което завиваме надясно. Пресичаме Малко село и Филаретово, след което излизаме при село Тича на главния път за Котленския проход с ляв завой.

До билото на Котленския проход от лявата страна на пътя има няколко чешми с хубава вода. След билото на прохода, където и отклонението към Кипилово и Елена, с продължително стръмно спускане влизаме в Котел, където трябва да внимаваме поради разбитата на места настилка и легналите полицаи. При километър 188 напускаме главния път с десен завой към Жеравна. При влизане в селото поемаме наляво докато стигнем до малък площад, където е мястото на втората контролна точка.

01 Мадара

3. Контрола №2: снимка пред Гостилница "Сред село", Жеравна (194 км)

След напускането на Жеравна следва спускане, където трябва да внимаваме за дупки и неравности по настилката.

След преминаване приз гора следва кръстопът без обозначителни табели, където се отклоняваме наляво.

02 Жеравна

4. Контрола №3: снимка пред Еко комплекс "Воеводски", Катунище (203 км)

В Катунище е третата контролна точка, където в зависимост от часа на преминаване, можем да се подкрепим с вкусна храна в комплекс „Воеводски“.

След Катунище, на километър 205 излизаме с десен завой отново на главния път, който след 1 километър напускаме, за да поемем наляво към Медвен и Садово.

В центъра на Медвен е четвъртата контролна точка.

03 Катунище

5. Контрола №4: снимка от паметника на Захари Стоянов в центъра на Медвен (212 км)

Тук можем да се подкрепим в магазинчетата в центъра или в някое работещо заведение.

След Медвен и Садово излизаме на кръстовище, където с ляв завой трябва да поемем към Върбишкия проход. Проходът е затворен за движение на МПС от 2008 година и в началото му на пътя има поставена преградителна мантинела. Изчакването до билото на прохода е с дължина от 13 километра.

Тук трябва да сме особено внимателни в няколкото участъка, в които асфалтовата настилка е изчезнала по протежение на около 20-30 метра, и особено след осмия километър от изкачването, където има кратко спускане. При всички случаи е добре този участък да се измине на дневна светлина.
Билото на прохода е на височина от около 890 метра, където отляво на пътя е разположена радарната станция на РВД-Варна. Оттук до Върбица спускането е по значително по-добра настилка, отколкото при изкачването.

На изхода на Върбица поемаме надясно при табелата, указваща 25 км. до Риш. В първите десетина километра настилката е в сравнително лошо състояние.

Преди Риш започва продължително спускане, а след селото излизаме на главния път Карнобат-Шумен, където трябва да внимаваме, предвид обичайно натоварения трафик. След преминаване покрай Смядово се отклоняваме надясно към Кълново и при влизане в селото – още веднъж надясно, с което поемаме към Арковна и Партизани.

След излизане от Партизани и пресичането на железопътния прелез, от дясната страна на пътя има чешма.

04 Медвен

6. Контрола №5: снимка от Арковна, Страноприемница "Гюрлата" (318 км)

Още една чешма има на изхода от Дългопол, отляво на пътя , срещу бензиностанцията.
На километър след напускането на Дългопол завиваме надясно към Сава и преминаваме през железопътен прелез и мост над Голяма Камчия.

След още километър завиваме наляво и поемаме към Цонево и Гроздьово.

На 3 километра след изхода на Гроздьово продължаваме наляво, следвайки указващата 25 км. разстояние до Девня табела. Преминаваме последователно през Дъбравино и Юнак, а при влизането в Синдел завиваме наляво, като пресичаме железопътния прелез и моста над Провадийска река, след което следваме главния път до излизане от селото и пресичане на втория железопътен прелез.

След като пресечем и Тръстиково, на километър 376 следва да завием надясно на Т-образното кръстовище, необозначено с пътни знаци.

След като преминем по естакадата над железопътната линия можем да продължим през Разделна и Белослав, ползвайки ферибота, за да се прехвърлим от южния на северния бряг на езерото, или да използваме отклонението вляво веднага след естакадата, към новоасфалтирания път към Повеляново. Излизайки на пътя по северния бряг на езерото, го следваме до влизането във Варна.

05 Арковна

7. Финал: снимка пред Катедрален храм „Успение Богородично“ Варна, център (404 км)

Dvata iztochni prohoda 200 Katedralata Varna 2

Маршрутна карта: тук

Линк към GPS маршрута в OpenRunner.com
(данните за дължина и денивелация на бревета се взимат от OpenRunner.com)

Линк към GPS маршрута в RidewithGPS.com

Организатор: Борис Иванов

Бреветна карта за провеждане на перманент бревет: